All Cars Service

Het Project Libya-Rally 2015

(Lees het verslag vanaf 10 april 2015 hier!) Na een aantal keren te hebben gesproken over de Dakar en hoe mooi het zou zijn om een keer aan een woestijnrally in Noord-Afrika mee te kunnen doen, hebben teamgenoot René en ik in augustus 2013, onder invloed van een lekker biertje bedacht dat we het maar “gewoon” moesten gaan doen. De Libya-Rally 2015 zou het moeten worden. Daarover had ik al veel gehoord en gelezen. Het zou een rally zijn waaraan ook teams zonder (enige) relevante ervaring zouden kunnen deelnemen. De beslissing de sprong in het diepe te wagen is echter één, het hele traject dat daarna volgt tot aan de start is duidelijk iets heel anders. Met welke auto gaan we rijden? Wie gaat ons bij de ombouw van de auto tot rallywaardige auto helpen (zelf kunnen we dat namelijk niet)? Wat is er allemaal nodig? Welke eisen stelt de organisatie van de rally? Is het echt verantwoord zonder ervaring in de duinen te gaan deelnemen? Hoe gaan we het onderhoud tijdens de rally organiseren? Wat zou de organisatie ervan vinden? En last but not least, met welk budget moeten we rekening houden? We zijn gewoon aan de slag gegaan door eerst de informatieavond van de organisatie voor de rally 2014 in Uden bij te wonen en veel te praten met deelnemers en met Marcel Vermeij van Rallymaniacs.nl. Het bleek zeker niet onverantwoord om een project als het onze zonder relevante ervaring “from scratch” te beginnen. We waren zeker niet de eersten en uitgereden had de rally vrijwel iedereen. Met de presentatie in september en de beschrijving van wat ons te wachten zou staan in het hoofd zijn we verder aan de slag gegaan.

Nadat we onze Cherokee XJ (voor het hoe en waarom klik op ”Onze Desert Cat Cherokee”) als basisauto hadden gekocht hebben we gezocht naar iemand die ons behulpzaam zou kunnen zijn bij de preparatie van de auto. Die vonden we wonderbaarlijk dicht bij Grijpskerk.

Op een zaterdagmiddag kwam ik via via terecht bij All Cars Service in Buitenpost. Toen eigenaar Ewitt Kerkman ervan overtuigd was dat het een serieus plan was en geen “weekendbevlieging van twee gasten met een midlife” bleek, droop het enthousiasme uit zijn oren. Nu, ruim een jaar later weten René en ik dat, indien wij Ewitt niet hadden leren kennen, het Project voor ons vrijwel onuitvoerbaar was geworden. Mede ingegeven door het feit dat we o.a. zouden gaan rijden voor Mercyships.com (een goed doel waar hij al jaren bij betrokken bleek) heeft hij, samen met monteur Kevin O’Brien, al een jaar lang een enorme dosis enthousiasme en toewijding aan de dag gelegd waarvoor wij zeer dankbaar zijn. De auto is helemaal “hun kindje” geworden. De auto zal in november 2014 klaar zijn. Dan begint de grote testfase en de finetuning van de auto en het bepalen wat de meest efficiënte indeling van de auto gaat worden.
We hebben gemerkt dat het starten van ons Project een heel eigen dynamiek teweeg heeft gebracht. Overal gingen deuren open en het één leidde constant weer tot het andere. Het is voor ons prachtig geweest om te moeten zien hoeveel mensen zich bereid hebben getoond ons van goede informatie te voorzien, of ons te ondersteunen bij allerlei aspecten van de voorbereiding waarvan we weliswaar een voorstelling hadden, maar waarvoor we nog geen invulling hadden

voor meer informatie kijk op >>>> http://www.desertcatrallyteam.com/